Motion från 2005 att tänka till om

”Fordons hastighetsmätare visar kilometer i timmen. Vad är km/h? Det är t.ex 90 kilometer på en timma. Om man stannar till i tanken i stund, hur långt är det? Det är svårt att beskriva. Men om hastigheten anges i meter/sekund är det lättare att förstå vad det är. 25 meter på en sekund, den sträckan kan överblickas. De flesta inser att 255 meter är relativ kort sträcka då ett fordon skall stannas. De flesta inser därmed att lägre hastighet ger en säkrare stoppsträcka.”

En motion från dåvarande kassören i Sundsvalls MHF, Sven Bergström.
Citat
”Fordons hastighetsmätare visar kilometer i timmen. Vad är km/h? Det är t.ex 90 kilometer på en timma. Om man stannar till i tanken i stund, hur långt är det? Det är svårt att beskriva. Men om hastigheten anges i meter/sekund är det lättare att förstå vad det är. 25 meter på en sekund, den sträckan kan överblickas. De flesta inser
att 255 meter är relativ kort sträcka då ett fordon skall stannas. De flesta inser därmed att lägre hastighet ger en säkrare stoppsträcka.
En normal persons reaktionstid är omkring en sekund. Det betyder att fordonet förflyttas 25 meter innan bromsning sker. Sedan beror bromssträckan på väglag, däck, bromsar m.m. Ett fordon som framförs i 25 meter/sekund behöver minst tre – fyra sekunder på sig för att få ned hastigheten till 0.75 meter från 90 meter vilket är den sträcka man kan överblicka och se faror.
Jag yrkar att MHF verkar för övergång till att fordons hastighet anges i meter/sekund i stället för km/h i vägtrafikförordningen, skyltning och hastighetsmätare och att första steget tas genom att fordonsfabrikanterna påverkas att hastighetsmätarna förses med dubbla skalor km/h och m/s.”
Sven Bergström slut citat.
Mats Danielsson

Publicerad

8 januari, 2023

Dela

FacebookTwitterEmail

Kontakt

MHF Mitt
Bo Bergkvist
Mattmar
070-315 43 83

Följ oss